Ačkoliv by kdekoho mohlo napadnout, že železniční dopravní prostředky se krást nedají, protože existují pouze koleje, po kterých je možné tyto vozy přepravovat, opak je pravdou. Ačkoliv se nedají krást přímo celé jednotky, nezřídka se stává, že jsou odcizeny nějaké součásti. I ty mohou být sledovány, aby bylo možné vypátrat tyto, mnohdy velmi drahé, součástky. Ty přitom často brání provozu celé jednotky, což je obrovské minus. Pro sledování železnicích vozidel je přitom možné využít nespočet různých technologií. Jako první vás možná napadne GPS technologie. Ta je zcela jistě zajímavým počinem, a to hlavně z hlediska osobní přepravy, respektive při silničním transportu, a to jak osob, tak nákladu. Pokud ale půjde o železnici, je nutné smýšlet o tomto sledování v poněkud jiném světle.
K čemu je možné tento monitoring využít?
- Sledování množství pohonných hmot a případné zabezpečení proti krádeži
- Přehled nad spotřebou paliva při různých pracovních režimech, což může vést k optimalizaci či obecně lepšímu nastavení provozu
- Monitoring důležitých parametrů lokomotivy
- Celková úspora nákladů, která může znamenat až 30 %
- Indikace servisních prohlídek
- Stav obsluhy a její identifikace
Veškeré možnosti této technologie plynou ze speciálního zařízení, které se do lokomotivy, respektive do potřebných míst, nainstaluje. Bude to zejména speciální sonda s označením CAP04, která dokáže skutečně mnoho. Nebude to jenom samotné měření, ale bude to také zjišťování náklonu nebo akcelerace lokomotivy, což jsou důležité parametry pro přesné měření spotřeby pohonných hmot. Kromě toho se může měřit i teplota paliva, což slouží pro další výpočtu k přesnému určení spotřeby či jen stavu pohonných hmot.
Technologie tohoto typu má význam hlavně tehdy, když spravující oddělení má zájem o přehled nad svými stroji. Díky tomu je také možnost využití stroje optimalizovat do takové podoby, aby se dosáhlo, pokud možná ideálního kompromisu.